فروغ پارسا در کتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران(سده‌های دهم و یازدهم هجری)» به الگوواره‌هایی تفسیری می‌پردازد که تا حدودی از اوضاع سیاسی و نیز اقتدار فکری برخی دانشمندان یک دوره تأثیر پذیرفته است.

 دکتر فروغ پارسا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در کتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران (سده‌های دهم و یازدهم هجری)» تفاسیر شیعی سده‌های 10 و 11 هجری بر اساس تحولات تاریخی و در قالب سه دوره معرفی شده‌اند.


وی ادامه داد: در این کتاب تلاش کرده‌ام از منظری تاریخی ارتباط بین مسائل فرهنگی و مذهبی با امور سیاسی و همچنین چگونگی تأثیر این مقولات برتحول اندیشه‎های دینی را تبیین کنم.

 

به گفته وی در هر پاردایم یا الگوواره فکری قالبی وجود داشته که دانشمندان سعی در تبعیت از آن داشته‌اند و کوشیده اند فعالیت‌های فکری خود را در آن الگوواره قالب‌‏ریزی کنند؛ این الگوواره تا حدودی از اوضاع سیاسی و نیز اقتدار فکری برخی دانشمندان آن دوره تأثیر پذیرفته است. 

پارسا با بیان این‌که سه مکتب فکری در بازه زمانی سده های دهم و یازدهم هجری مورد توجه بوده و تفسیرهای مربوط به آن‌ها در این کتاب معرفی شده‌اند، افزود: در این پژوهش تفاسیر زبدة‌البیان محقق اردبیلی، تفسیر القرآن‌الکریم ملاصدرا و تفسیر صافی فیض کاشانی به ترتیب به مثابه شاخص‌ترین تفاسیر در مکتب فقیهان، مکتب عالمان حکمت‌گرا و مکتب عالمان اخباری معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: بیان دیدگاه‌های کلامی، فقهی و عرفانی این سه اثر، تفاوت دیدگاه‌های این سه مکتب در تفسیر قرآن را به‌خوبی نشان می‌دهد. 

کتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران (سده‌های دهم و یازدهم هجری)» با شمارگان 500 نسخه در قالب سه بخش و 5 فصل در 426 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.-