پرفروشهای 92 مشخص شد/ "شرح اسم" چقدر فروخت؟

کمال شمس‌آبادی، مسوول انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از برنامه‌ها و کتاب‌هایی که برای بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تدارک دیده، خبر داد. به گفته وی، این انتشارات با حدود 80 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور می‌یابد که بیشتر آن‌ها چاپ نخست هستند. 

وی با اشاره به فهرست کتاب‌هایی که سال گذشته برای نخستین‌بار به چاپ رسیده‌اند، گفت: جلد نخست «روزشمار جمهوری اسلامی ایران: 22 بهمن 1357 تا 29 اسفند 1357» تالیف محسن غنی‌یاری، جلد پنجم «روزشمار تاریخ معاصر ایران» به قلم هدایت‌الله بهبودی، جلد دوم «تمامیت ارضی ایران: جزایر تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی» نوشته محمدعلی بهمنی قاجار، «بهاییت» تالیف میکائیل جواهری، «سومین همایش ایران و استعمار انگلیس: مبارزه، مقاومت، ‌پیروزی» (مجموعه مقالات جمعی از نویسندگان در سومین همایش موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در آبان‌ماه 1392) عناوین کتاب‌های چاپ نخست این انتشارات را تشکیل می‌دهند. 

مسوول انتشارات این موسسه ادامه داد: «روز شمار جمهوری اسلامی ایران» در جلد‌های مختلف سعی دارد وقایع تاریخ و تحولات کنونی ایران را در برهه‌های زمانی مختلف به تصویر بکشد که تاکنون جلد نخست آن به چاپ رسیده و برای ارایه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، جلد دوم آن به قلم حسن روزی‌طلب که به وقایع سال 1358 می‌پردازد در دست تکمیل است. 

وی همچنین درباره کتاب بعدی با عنوان «روز شمار تاریخ معاصر ایران» گفت: نویسندگان این اثر در نظر دارند وقایع زمانی شروع سلطنت رضاخان را تا پایان پهلوی اول مبسوط شرح دهند. چاپ نخست مجلد پنجم آن که به زمان سال 1304 ه. ش اختصاص دارد، به تازگی منتشر شده است. مجلدهای قبلی این کتاب سال 1299 (جلد اول) به قلم حسن فراهانی، سال 1300 (جلد دوم)، سال 1301 (جلد سوم)، سال 1302 (جلد چهارم) و سال 1303 (جلد پنجم) تالیف هدایت‌الله بهبودی است. قرار است این کتاب در 18 جلد تا پایان 1320 ه.ش را دربرگیرد. 

 بنابراین گزارش، «بهاییت: پادجنبش تجدید حیات ملت ایران» کتاب دیگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسیی است که مسوول انتشارات موسسه درباره آن گفت: این کتاب که در روزهای آغازین بهار 1393 به همت میکائیل جواهری تدوین شده اثری پژوهشی است تا کنش‌های سیاسی، اجتماعی پادجنبش بهائیت را بررسی کند و واکنش‌های ایرانیان اعم از علما، محققان و نویسندگان مسلمان را از زمان پیدایش این جریان تاکنون باز گوید. 

همچنین شمس‌آبادی با اشاره به این مطلب که سال گذشته این موسسه کتاب بازچاپی نداشته است، به لیست پرفروش کتاب‌های سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: کتاب‌های «شرح اسم» به قلم هدایت‌الله بهبودی (بافروش 60 هزار نسخه در 18 ماه پس از توزیع)، «سازمان مجاهدین خلق: پیدایی تا فرجام» به همت جمعی از پژوهشگران،‌ «زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران» نوشته عبدالله شهبازی (منظور از زرسالاری، سروری مستقیم یا غیرمستقیم یک اقلیت ثروتمند و بهره‌مند، نخبگان زرسالار، بر تمامی جامعه است. در این پژوهش نویسنده، زرسالاری دنیای امروز را دارای ساختاری دودمانی یافته‌ و لذا از آن با عنوان الیگارشی زرسالار نیز یاد کرده‌ است)،‌ «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» نوشته عبدالله شهبازی، «تاراج بزرگ» تالیف محمدعلی مجد با ترجمه مصطفی امیری و «چریک‌‌های فدایی خلق» نوشته محمود نادری از جمله آثار پرفروش این انتشارات بودند. 

به گفته شمس‌آبادی ، رونمایی از کتاب «شرح اسم» و قرار گرفتن این اثر در فهرست آمار پرفروش این موسسه، از مهم‌ترین اتفاق‌های موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سال گذشته بوده است. 

وی همچنین درباره برنامه‌های جنبی این انتشارات در نمایشگاه کتاب امسال گفت: بنا داریم در هر روز از ایام نمایشگاه، از یکی از نویسندگان و پژوهشگرانی که با این موسسه همکاری می‌کنند برای حضور در غرفه انتشاراتمان دعوت کنیم. محمد نادری، هدایت‌الله بهبودی و میکائیل جواهری  از جمله این نویسندگان هستند.